31. toukokuuta 2017

Blogger Recognition Award

Mikäpä olisi sen mukavampaa, kuin palata parin viikon tauolta ja huomata, että joku on tällaisenkin tunnustuksen minun blogilleni halunnut antaa. Kaiken koulustressin ja muun häslingin keskellä meinasi itku tulla, kiitos tästä! Tämän blogipalkinnon vastaanottaminen tapahtuu seuraavasti:

1. Kirjoita postaus palkinnosta logoineen
2. Kerro lyhyesti kuinka aloitit bloggaamisen
3. Anna ohjeita aloitteleville bloggaajille
4. Mainitse ja linkitä blogi joka sinut nimesi
5. Nimeä 10 bloggaajaa palkinnon saajaksi



Kuinka aloitin bloggaamisen?
Mä aloitin bloggaamisen vuonna 2007 tällä tismalleen samalla blogialustalla kuin nyt. Ajatuksenani silloin oli, että blogin kautta minun on mahdollista saada ääneni kuuluviin ja löytää ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita samanlaisista asioista kuin minä. Bloggaaminen oli myös tuohon aikaan tosi in, ja tuntui, että ihan jokaisella ihmisellä oli blogi.

Blogi on myös toiminut minulle eräänlaisena digitaalisena päiväkirjana, jonka kautta olen saanut purettua monia mieltäni painavia asioita: osittain tämän vuoksi esikoiseni Strawberry Vomit olikin täysin anonyymi, eikä kyseistä blogia ole enää löydettävissä mistään - trust me, oon koittanut etsiä sitä urakalla. Mun syyt pitää edelleen blogia ovat oikeastaan samat, kuin mitkä mulla oli homman aloittamiseen: mä haluan puhua mua kiinnostavista ja koskettavista asioita ja tavata (tai nykyään kai puhutaan verkostoitumisesta?) sellaisten ihmisten kanssa, joita kiinnostaa ja koskettaa samat asiat.



Neuvoja aloittelevalle bloggaajalle:
Tee blogista omasi. Kirjoita asioista, jotka kiinnostaa sua henkilökohtaisesti, koska väkisin väännetyn tekstin tunnistaa kilometrien päästä, ja siitä jää itsellekin vain paha maku suuhun. Jos sua ei erityisemmin kiinnosta kauneus tai kirjat, jätä ne pois sun blogistasi ihan suosiolla ja keskity niihin asioihin, jotka sua kiinnostaa.

Kirjoita itseäsi varten, älä seuraajien toivossa. Blogin pitäminen nykyään on huomionhakuisempaa ja ammattimaisuuteen pyrkivämpää kuin silloin, kun mä itse aloitin. Tusinablogeja, jotka muistuttavat toisiaan sisällöltään ja ulkoasultaan, löytyy kasapäin ja vaikka ne jostain syystä tuntuvat keräävän sadoittain lukijoita, ei tämän pitäisi olla ensisijainen motivaattori lähtiessäsi luomaan sisältöä.

Unohda bloggaamisen "säännöt". Suuret kuvat, ammattimainen ulkoasu ja säännöllinen postaustahti eivät ole mielestäni blogissa ensisijaisia asioita, vaikka näiden tärkeyttä painotetaankin blogipiireissä nykyään. Tärkeintä on sisältö, josta on selvästi luettavissa kirjoittajan intohimo kirjoittamaansa tekstiä kohtaan. Toki blogin esteettinen olemus helpottaa lukijoiden houkuttelua, mutta aina tulee muistaa, että lukijoiden suhteen laatu korvaa määrän: oikeasti sisällöstäsi kiinnostuneet lukijat antavat varmasti anteeksi itse tehdyn näköisen ulkoasun, kännykkäkuvat ja parinkin viikon hiljaisuuden postausten välillä.



Tällaista tällä kertaa. Tunnustuksen blogilleni antoi delicious circus -blogin blogin Emmi-Stina, kiitos vielä kamalasti stressaavan alkukesän piristyksestä! ♡ Mä heitän puolestani tän tunnustuksen eteenpäin seuraaville blogeille:


Te teette kaikki hyvää työtä. Älkää stressatko liikaa bloginne suhteen, tän on tarkoitus olla hauskaa ja rentouttavaa!

4 kommenttia :

  1. Oi, hei, iso kiitos haasteesta! Tein vastaavan postauksen viime vuoden lopulla, joten mietiskelen, keksisinkö jonkin vastaukseksi sopivan postauksen ilman, että toistaisin itseäni :D

    https://notsodamnmainstream.blogspot.fi/2016/11/blogger-recognition-award.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos et keksi niin se on ihan ok! :'D Enhän mä tietenkään tajunnut katella onko ihmiset tehneet tätä aikasemmin.

      Poista
    2. Ei mitään, toi munkin postaus on jo yli puoli vuotta vanha :D Jätän asian hautumaan, ton postauksen tekeminen oli kyllä niin kivaa vaihtelua, että mielelläni tekisin jonkin saman tyylisen kirjoituksen.

      Poista
  2. Oi, ihana kuulla, että tää palkinto sai sut hyvälle tuulelle! <3 Tätä postausta oli kyllä tosi kiva lukea! :> Oot niin oikeassa siinä asiassa, ettei blogia kannata lähteä kirjoittamaan vain seuraajien toivossa. Sitten jossain vaiheessa (jos lukijoita on tosi paljon), ihmisten odotukset varmasti kasvavat ja sen väkisin väännetyn tekstinkin huomaa tosi helposti. Hyviä neuvoja annoit kyllä!

    VastaaPoista